Merita citit ! Sigur nu ai stiut asta. Beneficiile sfeclei rosii.

Sfecla este un aliment stravechi, care crestea natural de-a lungul coastelor Africii de Nord, Asiei si Europei. Initial, frunzele sfeclei erau cele consumate, radacina dulce si rosie despre care majoritatea oamenilor se gandesc astazi ca la o “sfecla” nu a fost cultivata decat in epoca Romei Antice.1

Totusi prin secolul XIX dulceata naturala a sfeclelor a ajuns sa fie apreciata si sfeclele au inceput sa fie utilizate ca sursa de zahar (conform relatarilor, Napoleon a fost responsabil de a fi declarat ca sfeclele sa fie utilizate ca sursa de materie prima pentru zahar, dupa ce britanicii au restrictionat accesul la trestia de zahar).

Astazi, sfecla de zahar este o materie prima comuna utilizata pentru producerea de zahar, dar multi oameni se lipsesc de a o include in forma integrala in dieta lor obisnuita. Exista de fapt un bun motiv pentru a face asta, intrucat sfeclele contin o varietate unica de nutrienti ce sporesc sanatatea si pe care s-ar putea sa nu ii capeti din alta parte. In plus, sunt delicioase!

De ce sa mananci sfecla? 6 motive importante

Radacinile de sfecla au fost intotdeauna incluse in lista mea de cele mai recomandate legume, desi ele sunt in categoria “de folosit cu economie”, datorita inaltului lor continut de carbohidrati.

Desi sfeclele au cel mai inalt continut de zahar dintre toate legumele, majoritatea oamenilor pot manca in siguranta radacinile de sfecla de cateva ori pe saptamana (si frunzele in cantitati nelimitate), bucurandu-se nu doar de dulcea si pamantoasa lor aroma, ci si de nutrientii lor plini de energie care ar putea imbunatati sanatatea ta in urmatoarele moduri.

1. Micsorarea presiunii sanguine

Bautul sucului de sfecla ar putea ajuta la micsorarea presiunii sanguine in decursul a cateva ore. Un studiu a gasit ca bautul unui pahar de suc de sfecla a coborat presiunea sanguina sistolica cu o medie de 4-5 puncte.

Beneficiul probabil ca provine de la nitratii ce intervin natural in sfecle si care sunt convertiti in corp in oxid nitric. Oxidul nitric, la randul lui, ajuta la relaxarea si dilatarea vaselor tale sanguine, imbunatatind fluxul sanguin si coborand presiunea sanguina.

2. Iti sporeste rezistenta la efort

Daca ai nevoie de un impuls energetic ca sa rezisti la urmatorul tau antrenament, sucul de sfecla s-ar putea din nou sa se dovedeasca valoros. Cei ce au baut suc de sfecla inainte de exercitii fizice, au fost capabili sa practice exercitiile cu pana la 16% mai mult timp. Beneficiul se crede ca este corelat tot cu nitratii ce se transforma in oxid nitric, ceea ce ar putea reduce costul in oxigen al exercitiilor de slaba intensitate, dar ar si putea spori toleranta la exercitiile de  intensitate ridicata.

3. Lupta cu inflamatiile

Sfeclele sunt o unica sursa de betaina, un nutrient ce ajuta la protejarea celulelor, proteinelor si enzimelor de stresul din mediul inconjurator. Mai este de asemenea cunoscuta ca ajutand la lupta cu inflamatiile, protejand organele interne, imbunatatind factorii de risc vascular, amplificand performanta si probabil ajutand la prevenirea a numeroase boli cronice.Dupa cum s-a relatat de catre World’s Healthiest Foods/Cele Mai Sanatoase Alimente din Lume:

„Prezenta ei [betainei] in dieta noastra a fost asociata cu nivele mai scazute a catorva markeri inflamatorii, incluzand proteina C-reactiva, interleukina-6 si factorul de necrozare tumorala alfa. Ca grup, moleculele antitumorale gasite in sfecla ar putea eventual sa se dovedeasca a furniza beneficii cardiovasculare in cadrul studiilor pe scara larga la oameni, ca si beneficii anti-inflamatorii pentru alte sisteme ale corpului.”

4. Proprietati anticancerigenesfecla rosie

Puternicii fitonutrienti care dau sfeclelor culoarea lor de un rosu profund ar putea ajuta la indepartarea cancerului. Cercetarile au aratat ca extractul din radacina de sfecla a redus formatiile tumorale  la diferitele specii de animale cand a fost administrat in apa de baut, de exemplu, desi extractul din radacina de sfecla mai este de asemenea studiat pentru utilizare in tratarea cancerelor umane de tip pancreatic, mamar si de prostata.

5. Bogate in nutrienti si fibre valoroase

Sfeclele sunt bogate in vitamina C care sporeste imunitatea, in fibre si minerale esentiale precum potasiul (esential pentru sanatatea nervilor si functionarea muschilor), si mangan (care este bun pentru oase, ficat, rinichi si pancreas). Sfeclele mai contin si folatul vitaminei B, care ajuta la reducerea riscului de malformatii congenitale.

6. Suport pentru detoxifiere

Pigmentii betalainei din sfecle ofera suport Fazei 2 a procesului de detoxifiere a corpului, care intervine cand toxinele descompuse se leaga de alte molecule, astfel incat sa poata fi excretate mai repede afara din corp. In mod traditional, sfeclele sunt pretuite pentru suportul oferit in detoxifiere si ajutorul dat purificarii sangelui si ficatului.

Mananca si frunzele de sfecla !

Daca arunci calotele cu frunze ale sfeclelor, iti faci tie o paguba, intrucat acestea sunt printre cele mai sanatoase parti ale plantei.Pe langa faptul ca ele contin nutrienti importanti precum proteine, fosfor, zinc, fibre, vitamina B6, magneziu, potasiu, cupru si mangan, frunzele de sfecla mai si furnizeaza cantitati semnificative de vitamina A, C, calciu si fier.De fapt frunzele de sfecla au chiar mai mult fier decat spanacul (o alta frunzoasa verde din aceeasi familie botanica), dar si o valoare nutritiva mai inalta in general decat chiar radacina de sfecla. Ai putea fi surprins sa afli, de exemplu, ca cercetarile arata ca frunzele de sfecla s-ar putea sa:

  • Ajute la indepartarea osteoporozei prin sporirea tariei oaselor
  • Lupte cu boala Alzheimer
  • Intareasca sistemul tau imunitar prin stimularea producerii de anticorpi si celule albe sanguine
  • Daca nu ai mai incercat niciodata frunze de sfecla, nu te lasa intimidat de ele. Ele pot fi adaugate crude la sucul de legume sau usor sotate impreuna cu celelalte verdeturi precum spanacul .

Sunt multe moduri in care sa te bucuri de sfecla:

  • Rade-le crude peste salate
  • Adauga-le la sucul tau proaspat de legume
  • Gateste-le usor in abur
  • Marineaza-le cu suc de lamaie, condimente si ulei de masline

Surse utilizate: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/01/25/beets-health-benefits.aspx – sfecla rosie

loading...
Close
Bine ai venit pe pagina noastra ! Da like doar daca iti place !