LEGE nouă! Scad ratele pentru MILIOANE de români

Una dintre cele trei propuneri legislative depuse de senatorul PNL, Daniel Zamfir, în Senat, şi anume modificarea OG 13/2011 solicită limitarea dobânzilor la 2,625% pe an la împrumuturile în lei.

Promovată iniţial ca modificare legislativă care să limiteze dobânzile penalizatoare, în special cele practicate de IFN, noua lege doreşte limitarea tuturor dobânzilor, din contractele de credit vechi şi noi, încheiate şi de IFN-uri şi de bănci, la nivelul dobânzii legale, plus 50%, adică 2,62%.

Comisia economică şi Comisia de buget ale Senatului au dat un raport favorabil propunerii legislative pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.13/2011, care prevede limitarea dobânzii penalizatoare pentru obligaţiile băneşti.

Textul actului normativ arată că atât dobânda convenţională, remuneratorie şi cea penalizatoare, plătibilă conform contractului de către consumator, nu poate depăşi cu mai mult de 50% pe an dobânda legală.

În prezent, dobânda legală este stipulată prin OG 13/2011 care modifică OG 9/2000, la nivelul de 1,75%, nivelul dobânzii de politică monetară.

În Ordonanţa 13/2011, doar dobânda penalizatoare se poate calcula în baza formulei 1,75%+4 puncte procentuale.

Formularea din textul propunerii legislative spune că ,,dobânda remuneratorie plătită de consumator conform contractului nu poate depăși cu mai mult de 50% pe an dobânda legală”, scrie economica.net.

Cum dobânda legală este dobânda de politică monetară, înseamnă că formula prin care se va calcula dobânda limitativă este următoarea: 1.75% + 50%*1.75%, adică 2.625% pe an.

Statul vrea să pună limită maximă la dobânzile creditelor
Practic, modificarea vrea să pună pe picior de egalitate toate categoriile de împrumutaţi, atât ai IFN-urilor, ai băncilor şi chiar ai cămătarilor, în aşa fel încât orice fel de dobândă să fie stabilită în funcţie de dobânda legală, ceea ce ar conduce la o dobândă de 2,5%-2,6%”, a declarat Gheorghe Piperea.

Acesta explică faptul că stabilirea unui nivel pentru orice tip de dobândă, remuneratorie, convenţională şi penalizatoare este o normă de protecţie pentru persoanele vulnerabile.

Piperea precizează că plafonarea dobânzilor este stipulată încă din OG 9/2000 şi OG 13/2011. Acesta arată că în OG 9/2000 semnată chiar de Mugur Isărescu în calitate de prim-ministru atunci, articolul 5 este cel care extinde această plafonare de la dobânda legală, care face obiectul în sine al ordonanţei respective, la celelalte tipuri de dobânzi. „Art. 5. – În raporturile civile dobânda nu poate depăşi dobânda legală cu mai mult de 50% pe an.

Dobânda trebuie să fie stabilită prin act scris. În lipsa acestuia se datorează numai dobânda legală” spune actul normativ.

Gheorghe Piperea subliniază că „prin nerespectarea acestei clauze într-un contract de credit dobânda devine nulă de drept, iar consumatorul poate rambursa împrumutul fără dobândă”.

Practic, aşa cum sunt formulate modificările legislative, dacă legea va fi promulgată, dobânda de 2,625% se va aplica tuturor contractelor vechi şi noi, pentru creditele acordate de instituţii de credit sau instituţii financiare nebancare, dar şi pentru dobânzile penalizatoare pentru cei care în timp au întârziat la plata ratelor de credit şi sunt obligaţi acum să plătească dobândă la dobândă.

Articolul 9 din din OUG 13 (legea care ar trebui modificată) afirmă că dobânzile percepute de anumite instituții și modul de calcul sunt stabilite prin legislație specifică. În forma propusă de senatorul Zamfir articolul 9 este păstrat ca atare.
sursa:huff.ro

Vitamina B5, elixirul tineretii

B5 – elimina din organism toxinele provenite din medicamente
Vitamina B5 e cunoscuta si sub numele de acid pantotenic dupa cuvantul grecesc „pantoten” ceea ce inseamna „peste tot”. Acest acid este omniprezent in natura.
Stiati ca vitamina B5 contine coenzima A? Aceasta coenzima este o substanta care ajuta organismul sa elimine toxinele care ajung in corp prin intermediul medicamentelor.
Fii atent unde depozitezi aceasta vitamina deoarece mediile alcaline, acide si caldura nu sunt favorabile vitaminei B5.

Actiuni:
– activeaza sistemul nervos parasimpatic stimuland digestia, excretia si repararea celulara;
– stimuleaza activitatea glandelor suprarenale (de aici si denumirea ei de vitamina antistres);
– stimuleaza cresterea si rezistenta unghiilor, parului si a pielii;
– ajuta la cicatrizarea rapida a plagilor;
– reduce efectele secundare ale chimioterapiei;
– stimuleaza procesele de detoxificare in special in cazul alcoolismului;
– creste imunitatea prin producerea de anticorpi;
– trateaza artrita si afectiunile cardiovasculare;
– incetineste imbatranirea;
– antiastenica, antialergica, antidepresiva;
– reduce efectele toxice si reactiile adverse cauzate de medicamente.

Somniferele, antibioticele, contraceptivele orale, alcoolul, cafeaua si stresul anuleaza efectele vitaminei B5 in organism.

Carenta vitaminei B5 apare cand faci tratamente cu antibiotice sau consumi excesiv produse rafinate. Apar urmatoarele manifestari:

– afectiuni dermatologice si hematologice, astenie, cefalee, crampe musculare, depresie, diaree, eczeme, greata, insomnie, imbatranire prematura, ulcer gastro-duodenal, ulceratii cutanate, varsaturi.

Nu exista exces ale vitaminei B5 in organism deoarece surplusul il elimini natural prin urinare.

Recomandari doze zilnice:

– copii – 5mg, adolescenti – intre 8 si 10mg, adulti – 15mg, femei insarcinate sau care alapteaza – intre 15 si 20mg.

Gasesti vitamina B5 in urmatoarele surse naturale:

– lactate: branza, lapte de vaca, bivolita, oaie, capra, smantana, zer, unt, iaurt si lapte matern;
– galbenus si albus de ou crud, ou intreg de gaina;
– cereale: tarate, orez, secara, hrisca, porumb dulce, ovaz, orz, si faina integrala de cereale;
– legume: cartofi, telina, pastarnac, morcovi, sfecla, gulii, ridiche neagra, soia, mazare, broccoli, conopida, linte, fasole, varza, patrunjel, spanac, ceapa, dovleac, rosii, castraveti, vinete, ardei iute, ciuperci;
– fructe: mere, pere, caise si prune crude si uscate, cirese, piersici, capsune, coacaze negre, zmeura, mure, afine, stafide, struguri, catina, arahide, nuci, migdale, castane, cocos, pepene, avocado, masline verzi, smochine, portocale, banane, lamai, ananas, caju;
– alte surse: polen, miere, laptisor de matca.

Plante care contin vitamina B5:

– frunze de: andive, ceai chinezesc, salvie si urzica;
– flori de cardon;
– radacina de: ginseng oriental si urzica;
– sucul plantei de orz si ovaz.

Daca vrei sa consumi mai multa vitamina B5, cel mai bogat continut al acestei vitamine il gasesti in boabele uscate de fasole mung (Vigna mungo) si galbenusul de ou crud care ambele contin 3,5mg/100gr urmate de ciuperci, tarate de grau si arahide care au un continut de 2,5-2,7mg/100gr, iar nucile, avocado, nautul, lintea, soia, mazarea, graul, hrisca, secara si orezul contin intre 1,2 si 1,8gr/100gr.
sursa: www.venus.org.ro

Close
Bine ai venit pe pagina noastra ! Da like doar daca iti place !