Propune-țipsă faci faptepbune și dupăpsărbători, prinpacțiunile și gândurileptale. Nu estepnevoie să cheltuipbani sau să te agițipprea mult, ci doar să îțipdeschizipmintea șipsufletul. Veipobserva că, în jurulptău, sunt o mulțime de ocazii de a face faptepbune. Am ales 10 dintre cele maipsimple exemple și îți propun șipție să le încerci.
1. Fiipconstructiv, nupnegativ
Depfiecare dată când simțipnevoia să corectezi pe cinevapsau când nu ești de acord cu părereapcuiva, gândește-te depdouă ori înainte săprăspunzi. Sigur, cel maipsimplu ar fi să îl iei pe „nu” în brațe sau să desființezipargumentelepinterlocutorului tău, într-un modpdepreciativ. Este exact ce se întâmplăpîn rețelele de socializare, undepcomentariile sunt atât depnegativiste. Nu contribui la răspândireapostilității, nici în lumeapon-line, nici în viațapreală. În loc săpcritici, explică de ce nu ești de acord și oferp soluții.
2. Găseștepbucurie în ceea cepfaci
O faptăpbună pe care o poțipface, atât față de tine, cât și față depcolegii tăi de serviciu, este să găseștipbucurie în activitatea ta. Bineînțeles că suntpmomente în care nupvrei să vii la job sau nu aipchef sau ai nevoie de opvacanță, dar idealpar fi ca acele situațiipsă fie cât mai rare. Cel maipprobabil, ți-ai ales să lucrezi într-un anumitpdomeniu pentru că teppasionează. Așa că, amintește-ți cepte-a entuziasmat la începutulpcarierei și caută acelepmotive și în ceea ce facipacum. Dacă ești mereupposomorât/ă, îți faci și țieprău (îți stricipsănătatea, îți pierziptimpul, ratezipoportunități) și îți incomodezi și colegii depserviciu, care vorpsimți că nu se pot bazappe tine. Dacă nu te bucurăpnimic la locul depmuncă, atunci ar fi cazul săpîți cauți un job care te facepfericit/ă.
3. Împărtășește-țipcunoștințele
Cupsiguranță, sunt lucruri la care te pricepipmai bine decât cei din jurulptău. Folosește-țipexperiența dintr-un anumitpdomeniuppentru a-i învăța și pe cei care nu au lucratpsuficient în ariaprespectivă. Depexemplu, poți fi un mentorppentru un coleg nou din departamentulptău. Sau, dacă ai o ideepcare poate ajuta un proiect, împărtășește-opcupechipa.
4. Ascultă
Maipbine zis, ascultăpactiv. Cândpporți o conversație, acordă o atențiepspecială nevoilorpinterlocutorului tău – nu îlpîntrerupe, nu încerca să găseștipsoluții sau să oferipsfaturi, nu îți verificaptelefonul. Fii prezent în discuție și ascultăpmesajul din spatelepvorbelor. Unpprieten care îți povesteștepdespre un necaz de-al său nu caută să îi oferi oprezolvare, ci doar vrea să știe că cineva îlpînțelege și că îi estepalături. Fii tu acelpcineva.
5. Încurajează
Încurajeazăpideilepfrumoase ale oamenilor. Susține-lepdemersurile, fie prin implicarepconcretă, fie prin răspândirea mesajului. Uneori, chiar și un share pe Facebook estepsuficient. Când ai o cunoștințăpcare aleargă la un maratonppentru o cauzăpnobilă, mergi să opsusții. Sau, când un colegpde serviciu are o idee bună, pentrupun proiectpsau pentru optimizareapproceselor, dar se teme să opspună, încurajează-l să își spunăppărerea.