ASCULTA LIVE ASCULTA FX NET RADIO
O propunere legislativă în acest sens, pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere în 12 octombrie. Inițiatorii proiectul sunt mai mult parlamentari de la USR.
„Prevederile legale incidente în materia sensului giratoriu sunt lipsite de claritatea necesară unor norme legislative, fiind susceptibile de numeroase interpretări, aspect care a generat o practică neunitară a sancţiunilor contravenţionale aplicate.
Astfel, nu puţine au fost cazurile, apărute chiar în spaţiul public, în care participanţi la trafic au fost sancţionaţi contravenţional pentru încălcarea regulilor de circulaţie într-un sens giratoriu, iar instanţele de judecată, soluţionând plângerea contravenţională, au anulat procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei ca nelegal şi nemeteinic, oferind o altă interpretare dispoziţiilor legale incidente”, explică inițiatorii, în expunerea de motive.
O nouă definiție a sensului giratoriu
Potrivit parlamentarilor, Codul rutier actual nu reglementează şi situaţia în care în sensul giratoriu sunt mai multe benzi de circulaţie, iar prevederile legislative din prezent pot produce confuzie şi erori prin greşita definire a sensului giratoriu ca fiind o intersecţie.
„Sensul giratoriu nu poate fi considerat a fi o intersecţie, pentru că înăuntrul sensului giratoriu există elemente comune care se intersectează, doar între drumurile secundare şi drumul principal reprezentat de sensul giratoriu.
Acest drum principal cu sens unic şi traiectorie giratorie are mai multe intersecţii succesive cu drumuri secundare pe partea dreaptă.
Dacă am considera că sensul giratoriu în sine este o intersecţie, ar trebui să contrazicem matematica, care este o ştiinţă logică şi exactă.
De altfel, analizând un sens giratoriu aflat pe o singură arteră rutieră, nu putem spune că acea arteră se intersectează cu ea însăşi.
Astfel, considerăm că este greşită interpretarea [bazată pe faptul că sensul giratoriu este o intersecţie] potrivit căreia art. 57 alin. [4] prevede faptul că vehiculele care circulă deja în sensul giratoriu au prioritate nu doar faţă de vehiculele care intenţionează să intre în sensul giratoriu, ci şi în cadrul sensului giratoriu faţă de vehiculele care au intrat ulterior lor în sensul giratoriu; potrivit acestei interpretări greşite a art. 57 alin. [4], prioritatea în cadrul sensului giratoriu se stabileşte în funcţie de momentul pătrunderii, adică au prioritate inclusiv în cadrul sensului giratoriu vehiculele care au intrat primele, faţă de vehiculele care au pătruns ulterior”, susțin parlamentarii, în expunerea de motive.
Clarificarea regulilor de circulație în sensul giratoriu
Propunerea legislativă înregistrată la Senat modifică alineatul (4) al articolului 57 din OUG 195/2002 astfel:
„(4) În intersecţiile cu sensul giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestuia au prioritate faţă de cele care urmează să pătrundă în sensul giratoriu. În interiorul sensului giratoriu se aplică dispoziţiile art. 54”.
Mai exact, la circulația în sensul giratoriu se vor introduce obligațiile existente în prezent la schimbarea benzilor de circulație.
Astfel, șoferii care execută o manevră de schimbare a direcției de mers, de ieșire dintr-un rând de vehicule staționate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulație sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele sunt obligați să semnalizeze din timp și să se asigure că o pot face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic.
De asemenea, aceștia trebuie să semnalizeze schimbarea direcției de mers pe întreaga durată a manevrei.
„Aşa cum am arătat, sensul giratoriu este un drum principal cu sens unic, în curbă la stânga, care se intersectează cu drumuri secundare succesive pe partea dreaptă, astfel încât din punctul nostru de vedere, linia discontinuă este un marcaj de separare a benzilor (şi nu un marcaj de ghidare care se foloseşte în intersecţii), fiind longitudinală, adică de-a lungul drumului principal reprezentat de sensul giratoriu şi curbă, întrucât drumul principal reprezentat de sensul giratoriu este circular.
Părăsirea sensului giratoriu, considerată ”schimbare a direcției de mers”
Din punctul nostru de vedere, particularitatea în cazul sensului giratoriu este că sensul unic de deplasare este giratoriu, astfel că de fiecare dată când un conducător auto intenţionează să părăsească sensul giratoriu, acesta trebuie să schimbe direcţia de mers prin viraj la dreapta.
Aşadar, orice părăsire a sensului giratoriu presupune în mod necesar schimbarea direcţiei de deplasare.
Deci, participantul la trafic care efectuează manevra de schimbare a direcţiei de mers la părăsirea sensului giratoriu, trebuie să se asigure corespunzător şi să efectueze această manevră fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic, respectând prevederile art. 54 din OUG 195/2002”, precizează parlamentarii, în expunerea de motive.
Concret, în cazului unui sens giratoriu cu mai multe benzi, participantul la trafic încadrat pe banda a doua, care doreşte să părăsească sensul giratoriu la a doua ieşire, va trebui să acorde prioritate vehiculelor încadrate pe banda întâi, deoarece aceste autovehicule se deplasează în cadrul sensului giratoriu.
sursa: senat.ro
Written by: admin