Un ghid complet pentru vitamine si importanta lor pentru corpul uman

Cand discutam despre modalitati de imbunatatire a sanatatii noastre, vorbim mai ales despre modificarile stilului de viata si despre necesitatea de a face miscare regulata. Desi acestea sunt pro-sfaturi si va pot transforma intr-adevar sanatatea, ceea ce adesea trecem cu vederea este importanta unui grup special de nutrienti. Ne referim la VITAMINE!

Vitaminele sunt o gramada de compusi organici. Se gasesc in mod natural la plante si animale. Functioneaza la fel ca mineralele, diferenta principala fiind ca mineralele sunt materie anorganica pe care o furnizam de pe pamant si apa.

Vitaminele sunt absolut cruciale pentru cresterea si mentinerea sanatatii. In acest context, permiteti-ne sa va spunem de unde vine cuvantul „Vitamina”. Acesta este derivat din 2 cuvinte latine – „Vita” inseamna Viata si „Amina” inseamna aminoacid (initial vitaminele au fost considerate incorect ca sunt aminoacizi).

Sa exploram acesti nutrienti minunati.

Tipuri de vitamine, sursele lor si simptomele carentei

Stim ca sunt 13 tipuri de vitamine. Sa aflam mai multe despre ele:

Tipuri de vitamine, Surse, Functii, Simptome de carenta

Vitamina A –  Surse: Branza, oua, peste gras, lapte si iaurt. Functii: Mentinerea oaselor, a vederii si a functiei imune. Simptome de carenta: Piele si ochi uscati, vedere slaba, infectii in gat si zona pieptului.

Vitamina C – Sursa: Citrice , fructe de padure, ardei, broccoli si cartofi. Functii: Actioneaza ca un antioxidant si ajuta la absorbtia fierului, mentinand pielea sanatoasa si ajuta la vindecarea ranilor. Somptome carenta: Slabiciune si sangerare a gingiilor.

Vitamina D– Surse: Lumina soarelui, galbenusul de ou, peste gras si carne rosie. Functii: Este necesar pentru asimilarea calciului si pentru mentinerea echilibrului de calciu si fosfor. Simptome de caremta: Dureri musculare si osoase, deformari osoase la copii si probleme legate de sanatatea mintala.

Vitamina E– Surse: Ulei de seminte, migdale, arahide, unt de arahide, germeni de grau, galbenus de ou, dovleac si ardei gras rosu.  Functii: Un antioxidant care ajuta la functia imunitara. Deficienta este rara – leziuni musculare si nervoase, incapacitatea de a controla miscarile musculare si pierderea simtului la nivelul membrelor.

Vitamina K – Surse: Legume verzi cu frunze verzi, cereale integrale si uleiuri vegetale. Functii: Ajuta la formarea cheagurilor de sange in caz de leziuni pentru prevenirea hemoragiei. Simptome de carenta: Vanatai frecvente, flux menstrual abundent si sangerari excesive din rani.

Vitamina B1 (cunoscuta si sub numele de tiamina) – Surse: Cereale integrale, mazare, banane, portocale, ficat si nuci. Functii: Ajuta la transformarea glucidelor in energie. Simptome de carenta: Pierderea poftei de mancare, iritabilitate, slabiciune musculara si vedere neclara.

Vitamina B2 (cunoscuta si sub numele de riboflavina)- Surse: Lapte, oua, ciuperci si iaurt. Functii: Ajuta la asimilarea altor vitamine si, de asemenea, ajuta la mentinerea sanatoasa a eritrocitelor. Simptome de carenta:Umflarea gurii si a gatului, buzele umflate, caderea parului si tulburari ale pielii.

Vitamina B3 (cunoscuta si sub numele de niacina)- Surse: Peste de apa sarata, ficat, curcan si pui. Ajuta la utilizarea proteinelor si a grasimilor, mentine, de asemenea, pielea si parul sanatoase. Simptome de carente: Piele solzoasa, eruptii cutanate, cefalee, diaree si varsaturi.

Vitamina B5 (cunoscuta si sub numele de acid pantotenic)- Surse: Ciuperci, avocado, broccoli, arahide, naut, oua, lapte si seminte de floarea soarelui . Functii: Actioneaza ca un agent antiinflamator si ajuta la vindecarea ranilor. Simptome de carenta: Insomnie, varsaturi, dureri de stomac si depresie.

Vitamina B7 (cunoscuta si sub numele de biotina)- Surse: Cartofi dulci, avocado, somon, oua, seminte si nuci. Functii: Ajuta organismul sa produca enzime vitale esentiale pentru metabolismul nostru. Simptome de carenta: Piele solzoasa, caderea parului, conjunctivita si letargie.

Vitamina B6– Surse: Banane, ovaz, arahide si pui. Functii: Crucial pentru cresterea si functionarea creierului. Simptome de carenta: Convulsii, imunitate scazuta, confuzie si depresie .

Vitamina B12 (cunoscuta si sub numele de cobalamina) – Surse: Lapte, branza, oua si carne. Functii: Ajuta la formarea eritrocitelor si a sistemului nervos. Simptome de carenta: Senzatie de furnicaturi la nivelul mainilor si picioarelor, ingalbenirea pielii, limba umflata, ulcere bucale, anemie si depresie.

Acid Folic (cunoscut si sub numele de vitamina B9)- Surse: Spanac, sfecla, sparanghel, nap si fasole, cereale integrale. Functii: Este important pentru diviziunea celulara si maturarea celulelor sanguine. Simptome de carenta: Oboseala, letargie, paloare si anemie.

Aceste tipuri de vitamine pot fi clasificate in continuare ca:

Vitaminele liposolubile sunt depozitate in tesuturile grase ale corpului nostru. Vitaminele A, D, E si K sunt cele 4 vitamine liposolubile.

Vitaminele solubile in apa nu pot fi pastrate in organism mult timp si trebuie consumate zilnic. Orice resturi sunt expulzate din organism prin urina.

Vitamina B12 este o exceptie de la regula. Ficatul nostru o poate pastra ani de zile.

Exista inca doi compusi care seamana si actioneaza ca vitaminele fara a fi etichetati ca vitamine:

Colina

Carnitina

De ce este important sa ne testam nivelurile de vitamine?

Este important sa tineti cont de nivelul de vitamine, indiferent daca luati sau nu suplimente. Uneori, simptomele nu apar pana foarte tarziu si un test este ca un control preventiv . Va va spune daca trebuie sa cresteti aportul de vitamine specifice.

In mod similar, chiar daca luati suplimente de vitamine, verificarile nivelului de vitamine sunt la fel de importante pentru a va asigura ca nu exista prea multa anumita vitamina in corpul dvs., deoarece aceasta duce la toxicitate.

Sfaturi pentru a mentine nivelurile de vitamine

Metodele de prevenire si tratare a deficientelor de vitamine sunt practic aceleasi:

Dieta dvs. ar trebui sa cuprinda:

Cereale integrale

Produse din soia

Legume de toate culorile

Fructe

Seminte si nuci

Carne si peste

Modificari ale stilului de viata:

Stai dimineata la soare

Persoanele cu deficiente pot lua, de asemenea, suplimente de vitamine, dar numai dupa recomandarea medicilor.

Fii atent la dieta ta. O dieta adecvata este mai mult decat suficienta pentru a va satisface necesarul zilnic de diferite vitamine. Impreuna cu cateva optiuni de viata sanatoase, puteti evita cu usurinta tulburari majore.

OFERA UN LIKE DACA ITI PLACE

www.revanger.com www.erguvanhaber.com www.erzurumozelders.com www.tekirdagtabldot.com www.gebzesaadet.com www.balikesiryenihaber.com www.ucanbalonmugla.com www.aymaras.com www.buyukorduhaber.com www.ambushm.com www.trabzonpostasi.com www.yalovaradyotv.com www.internetedirne.com www.duzcepark.com www.butuncanakkale.com www.ssgolfhotel.com www.ispartaradyonet.com www.tokathaberi.com www.tokathabersitesi.com www.escortlarrize.net www.sivashbr.net www.sivashaberci.com www.manisaotolastik.com www.yeniyasamgorukle.com www.alanyamado.com www.manavgatx.com